Alla inlägg under september 2010

Av Lotten - 21 september 2010 11:24

Har ONT i ryggen just nu, som omväxling till armen   . Grejen är att jag får skylla mig själv och mina martyr-tendenser... Jag har en gammal skada i ryggen, gjorde illa den när jag jobbade på lager för hundra år sedan. Det är dock rätt sällsynt att jag har besvär av den men det händer om jag klantar mig och inte tänker mig för. Nu har jag förstås lyckats pga min egen dumhet   .


Förra helgen var vi ju på Elmia. En kväll hade vi en liten kontrovers och då kryper mina martyr-tendenser fram... Fick för mig att nu ska jag minsann fylla på vatten (det var slut) och samtidigt tycker jag att jag ju kunde tömma spillvattenlungan. Smart Lotten! Jag har ju svårt att bära med vänster arm pga skadan så jag bar nästan hela tiden med höger, fiiin snedbelastning just på höger sida där jag har störst problem med ryggen. Långt fick jag bära och tungt var det = min gamla skada revs upp och nu är jag svullen, öm och har ONT i ryggen, jippie... Duktigt Lotten .


Ringde precis till vårdcentralen men då jag inte hinner dit idag (Markus har tennisträning i em) så ville de att jag ka återkomma imorgon. Då har vi dock personaldag hela dagen så jag får glatt vänta till torsdag med att få någon form av smärtstillande, suck...

Av Lotten - 7 september 2010 23:30

Jag läste någonstans att en vanlig genomsnittsfamilj har tio olika maträtter som de växlar mellan på vardagar, skulle inte förvåna mig om det stämmer. Jag har försökt variera matlagningen lite mer här hemma men det är inte speciellt populärt, barnen vill helt enkelt äta mat de känner igen och är vana vid. De skulle säkert gärna ha samma meny måndag-torsdag varje vecka! Även helgerna är ju rätt förutsägbara om jag ska vara ärlig   .


Våra barn gillar tyvärr inte falukorv och heller inte lax, därför saknas dessa ingredienser i recepten nedan. Vi lagar dock mat med detta då och då, någon gång kanske de vänjer sig...


Här nedan är våra favorit-vardagsrätter. Om ni vill ha receptet på något, lägg en kommentar så skickar jag!


Spagetti med köttfärssås (förstås, barnen ÄLSKAR det!)

Pannkakor (vi äter alltid någon grönsakssoppa innan, känns lite nyttigare då ;-)

Potatis/purjolök-soppa

Spenatsoppa

Djungelkyckling

Lasange

Citronbitare (fisk) med ris & remouladsås

Fiskgryta (vit fisk, gräddsås, citron, örter)

Kycklinggryta (filé, gräddsås, kryddor)

Köttgryta 1 (fläskkött, creme-fraiche, morötter, lök)

Köttgryta 2 (nötkött, creme-fraiche, lök, champinjoner)

Vilda grytan (renskav, gräddsås, soja, gelé)

Pastagryta (lite annorlunda köttfärssås med pastan iblandad)

Kyckling-delar i ugn med ris & currysås


Hmm, kan nog finnas flera men dessa är de jag minns just nu   


På helgerna blir det ofta tacos eller grillat/stekt kött.


Jag vill jättegärna ha tips på fler barnvänliga recept, VI vill ha mer variation men barnen är inte direkt överens med oss...

Presentation


Jag är en drygt 40-årig fyrabarnsmamma. Bor i Vendelsö söder om Stockholm med man, barn och två hundar av rasen basenji. Kommer att blogga om dagliga livet, tankar och funderingar mm.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards