Direktlänk till inlägg 3 juli 2010

LÖSS!!!

Av Lotten - 3 juli 2010 23:37

Vi har aldrig haft löss i familjen. Ganska konstigt egentligen med tanke på hur många år vi har haft dagisbarn! Men i torsdagskväll så sade L - "Kan jag ha fått löss?". Jag skrattade nästan åt honom, tittade lite snabbt i hans hårbotten men tyckte inte att jag såg något speciellt (han har mjäll så han är alltid lite "smulig" i hårbotten). Det väckte dock en fundering hos mig, J hade ju kliat sig i håret sedan midsommar (vi trodde att det var myggbett då de blev väldigt myggbitna på Åland), så jag hämtade luskammen och lille J. Jag behövde faktiskt inte ens börja kamma, han har ju ljust långt hår och det var lätt att de det äckliga krypet när jag tittade närmare. När jag sedan började kamma så hittade jag ett tiotal utan problem, bläää!!! SÅ äckliga kryp! Ropade på L och kammade honom, mycket riktigt, där också fast inte så många och väldigt små. Ropade på M och hittade även där löss. N sov redan så honom kunde vi inte kolla men jag kammade lite på mig själv och, usch!, även där fanns de små vidriga krypen :-( Maken med sitt superkorta hår hade klarat sig, orättvist!


Maken erbjöd sig att åka till ICA Maxi som nyligen öppnat apotek och köpa lusmedel vilket han gärna fick göra. J och M hann dock somna innan han var tillbaka men L blev vederbörligen behandlad. Medlet han köpt hette Paranix och för er som inte vet vad det är för medel så kan jag berätta att det luktar ILLA!!! Det luktar helt enkelt MYCKET starkt av anisolja och svider i både ögon och mun när man får ångorna där. L var INTE imponerad jag jag säga! När medlet väl var urtvättat så luktade dock håret fortfarande starkt och han sov med mössa den natten ;-)


Dagen därpå blev det VAB för mig, kunde inte gärna skicka barnen till dagis/fritids med löss! Efter att sedan ha googlat samt bett om råd på Facebook så ombads maken köpa ett annat lusmedel, denna gång Hedrin som tack och lov är totalt luktfritt. Vi hade aldrig lyckats få det andra i Js och Ns hår utan kraftfulla protester så detta var gudabenådat! Tre barn plus jag blev sedan inoljade med detta medel som faktiskt inte kändes överhuvudtaget! Det var dock rätt svårt att tvätta bort, jag schamponerade tre gånger innan det kändes rent!


Idag har jag luskammat alla igen och inte hittat en enda lus, däremot en del gnetter som vi hoppas är döda. Vi ska dock upprepa behandlingen på fredag, sen är vi förhoppningsvis helt lusfria!

  Tre lusbehandlade killar. De fick spela under behandlingen för att inte medlet skulle torka för snabbt, de fick helt enkelt inte vara ute i solen!

 
 
Ingen bild

Pia

5 juli 2010 11:59

Löss är inte kul. Hoppas du har fått bort dem - men visst måste du göra ännu en behandling? Finns ett nytt medel - Antilice - där det räcker med en enda behandling. Innehåller inga gifter, vilket jag tycker är bra. Finns på apotek. Lycka till.
mvh,
Pia

 
Ingen bild

Lotten

8 juli 2010 01:14

Jodå, vi ska behandla igen nu på fredag. Har dock redan behandlat dem minst en gång till per barn under veckan, vi luskammar varje dag och hittar vi minsta lilla som lever så behandlar vi. Börjar bli liite tjatigt... Tack för tipset, det där ska jag kolla upp, låter intressant!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotten - 4 oktober 2010 10:25

Då jag nyligen köpt mig en Samsung Galaxy S med android så vill jag ju förstås kunna blogga från den. Pga detta så är nu bloggen flyttad hit, hoppas att jag blir lite bättre på att uppdatera den nu!   Ny adress för bloggen är alltså:   mittik...

Av Lotten - 21 september 2010 11:24

Har ONT i ryggen just nu, som omväxling till armen   . Grejen är att jag får skylla mig själv och mina martyr-tendenser... Jag har en gammal skada i ryggen, gjorde illa den när jag jobbade på lager för hundra år sedan. Det är dock rätt sällsynt att j...

Av Lotten - 7 september 2010 23:30

Jag läste någonstans att en vanlig genomsnittsfamilj har tio olika maträtter som de växlar mellan på vardagar, skulle inte förvåna mig om det stämmer. Jag har försökt variera matlagningen lite mer här hemma men det är inte speciellt populärt, barnen ...

Av Lotten - 17 augusti 2010 10:30

Mitt liv är lite rörigt just nu, det är lite upp och ner hemma och med min spökande armbåge mitt i alltihop så känns det inte så roligt ibland :-( Men till det positiva är att jag faktiskt lyckats hålla vikten i sommar och nu till och med gått ner li...

Av Lotten - 17 augusti 2010 08:40

Som många av er vet så älskar jag Twilight-böckerna och filmerna. Pinsamt nog så har jag läst böckerna ett antal gånger nu, både på svenska och engelska...   I dagarna har en Twilight-parodi premiär i USA, vet inte om den kommer till Sverige me...

Presentation


Jag är en drygt 40-årig fyrabarnsmamma. Bor i Vendelsö söder om Stockholm med man, barn och två hundar av rasen basenji. Kommer att blogga om dagliga livet, tankar och funderingar mm.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards